Descoperirea copilului de Maria Montessori a apărut în limba română în 1977, la Editura didactică şi pedagogică, având ca traducător pe acelaşi Ilie Şulea-Firu, care s-a ocupat şi de ediţia în limba română a broşurii Copilul.
Fiind un volum de o mai largă întindere (316 pagini), acesta cuprinde şi un important studiu introductiv, note şi comentarii ale traducătorului. De asemenea, în cuprinsul său se poate găsi un tabel cronologic în care sunt surprinse atent momente din viaţa şi activitatea Mariei Montessori.
Iată mai jos şi titlurile capitolelor acestui volum:
- Consideraţii critice privind ştiinţa aplicată la şcoală
- Istoricul metodelor
- Metode de învăţământ adoptate în „Casele copiilor”(Casa dei bambini este numele dat de Maria Montessori celei dintâi grădiniţe înfiinţate pentru copii între 3 şi 6 ani)
- Natura în educaţie
- Educaţia mişcărilor
- Materialul de dezvoltare
- Exerciţiile
- Discriminări vizuale şi auditive
- Generalităţi cu privire la educaţia simţurilor
- Educatoarea
- Tehnica lecţiilor
- Observaţii asupra prejudecăţilor
- Înălţarea pe o treptă superioară mediei
- Limbajul grafic
- Mecanismul scrisului
- Cititul
- Limbajul
- Învăţarea numeraţiei şi introducerea în aritmetică
- Progrese ulterioare în aritmetică
- Desenul şi arta reprezentării
- Iniţierea în arta muzicală
- !!! Capitolul acesta a fost scos de cenzura comunistă – se referea la educaţia religioasă – acum suntem în posesia unei trad. din lb. engleză
- Disciplina în „Casa copiilor”
- Concluzii şi impresii
- Cvadriga triumfătoare
- Ordinea şi gradaţia în prezentarea materialului
- Adaos
- Discurs inaugural cu ocazia deschiderii unei „Case a copiilor”, în 1907
Cartea se referă în principal la vârstele cuprinse între 3 şi 6 ani, perioadă care, prin studiu şi experiment ştiinţific realizat efectiv în cadrul „Caselor de copii” organizate de-a lungul activităţii Mariei Montessori, s-a vădit a fi cea mai propice dobândirii celor mai importante achiziţii ale copilăriei – atât sub aspect formativ, cât şi informativ. În acest volum este prezentată „istoria” experimentării metodei de către chiar iniţiatoarea ei, şi de aceea rândurile sunt de o mare valoare.
Concluzia e certă şi extrem de utilă: există vârste propice pentru orice tip de achiziţii (de ex. vârsta de 4-5 ani pentru învăţarea citit-scrisului); nerespectarea acestui principiu duce la asimilarea deprinderilor cu mare efort din partea copilului, din pricină că interesul său şi posibilităţile mintale, motrice etc pentru formarea unei deprinderi scad sau chiar dispar.
Toate acestea sunt experimentate, observate şi analizate minuţios de Maria Montessori, care descoperă cu uimire felul în care Creatorul a sădit seminţele învăţării în sufletul copilului. EL este Cel Care ne aşteaptă pe noi, cei care ne numim „mari”, să oferim cu înţelepciune tot ceea ce au nevoie aceste seminţe, spre a ajunge într-o zi făpturi ce-şi poartă rodul spre bucuria şi folosul celorlalţi şi spre slava Învăţătorului, Care nu încetează să bată discret în uşa inimii fiecăruia din noi. Vom răspunde într-o zi?
Cei interesaţi de conţinutul acestei cărţi, o pot solicita pe adresa: neacsu_virginia@yahoo.com.
Lasă un comentariu